Symposium 'Game design voor maatschappelijke verandering'

Datum:
21 oktober 2010 van 14:00 tot 17:00 uur
Locatie:
KNAWKloveniersburgwal 29, Amsterdam
Voeg toe:

Lezingen van onder meer gamewetenschapper David Shaffer over serious games, en een panel met Pieter Winsemius.

Games, dat zijn toch spelletjes? Jazeker. Maar inmiddels worden games ook ingezet in sectoren als zorg, educatie en veiligheid. Zo helpen ze mensen revalideren, competenties trainen of kennis opdoen. Bij het ontwerpen van games gericht op sociale verandering werken wetenschappers en creatieve ontwerpers uit verschillende disciplines samen. Zo ontstond het wetenschappelijke 'Fold it', dat mensen thuis uitdaagt virtueel eiwitten te vouwen en zo aan onderzoek bij te dragen. De game World of Oil daagt deelnemers uit met creatieve oplossingen te komen voor de wereld van morgen. IBM ontwikkelde een modern Sim City, waarin spelers 'de problemen van de grote stad' worden voorgeschoteld. De Hogeschool en Universiteit Utrecht ontwikkelden een spel dat Utrechters laat kennismaken met het nieuwe stationsgebied dat momenteel wordt verbouwd.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van serious games die op het KNAW symposium 'Game design voor maatschappelijke verandering' aan bod zullen komen. Het symposium dat wordt georganiseerd in samenwerking met TNO, HKU en Waag Society geeft een inkijkje in de levendige wereld van serious game design.

Programma

14.00 uur - Peter Werkhoven (directeur research TNO en hoogleraar Universiteit
                    Utrecht) praat de bezoekers bij over de over serious games.
                    Hij legt onder meer uit waarom serious games eigenlijk zo goed werken.

14.20 uur - Amerikaanse game-wetenschapper David Shaffer legt uit hoe technologie 
                    onze manier van denken en leren verandert.

15.00 uur - Pauze en praktijkvoorbeelden

15.30 uur - Jeroen van Mastrigt, lector art&technology aan de HKU, vertelt hoe games
                    het realistische van wetenschap en het grenzeloze van kunst samenbrengen.

15.50 uur - Debat over de maakbaarheid van maatschappelijke verandering d.m.v. serious 
                    gaming met Pieter Winsemius, Valerie Frissen, David Nieborg,
                    Carla Hoekendijk
en Jeroen van Mastrigt ol.v. Peter Werkhoven.

17.00 uur - Borrel en praktijkvoorbeelden

Over de sprekers (pdf)