KunstKennis #4

Arts & Education

Datum:
31 mei 2018 van 19:30 tot 23:00 uur
Locatie:
Literair Theater Perdu, Kloveniersburgwal 86, 1012 CZ Amsterdam
Contact:
Telefoon:
020 551 0782
Voeg toe:

Hoe kunnen de hedendaagse Kunsten bijdragen aan onderwijs? En hoe reageren kunstenaars en docenten op actuele vraagstukken. Tijdens de laatste avond van de serie KunstKennis worden drie voorstellen van kunstenaars, curatoren en ontwerpers tegen het licht gehouden.

Drie voorstellen waarin traditionele onderwijsopvattingen worden geconfronteerd met de rijke traditie van radicale (artistieke) pedagogieën. In alle  drie de voorstellen wordt onderzocht hoe kunst en nieuwe onderwijsvormen invloed hebben op het dagelijkse leven van de bewoners van de stad Amsterdam.

Ontwerper Jurgen Bey gaat in op de De stad als campus en onderzoekt hoe onderwijs de stad vormgeeft. Wat is de invloed van nieuwe onderwijsomgevingen en grote studentaantallen op Amsterdam als kenniseconomie? Vervolgens zullen twee curatoren hun nieuwe onderwijsmodellen voorstellen.

Josien Pieterse gaat in op Ex-centric Public Cultures, en legt de nadruk op sociaal engagement.

Amal Alhaag gaat in op haar project Pedagogies of the Opaque, waarin collectieve leerprocessen op radicale wijze worden vormgegeven.

Kunstenaar Jorge Lucero zal zijn visie op de docnet als conceptueel kunstenaar uit de doeken doen.

Tot slot zal stadssocioloog René Boer uitvoerig stilstaan bij de nieuwe campus die thans op het Zeeburgereiland wordt gerealiseerd.

Voertaal is Engels.

Over KunstKennis

Wat kan de wetenschap leren van de kunst (beeldende kunsten, podiumkunsten, literatuur, architectuur, muziek, enz.)? Maar ook andersom: wat kan de kunst leren van de wetenschap? De KNAW en ARIAS organiseren samen een reeks van vier avonden waarin kunstenaars en wetenschappers aan de hand van presentaties, voorstellingen en lezingen ingaan op de manier waarop kunstkennis fungeert op het snijvlak van kunst en wetenschap.

De onderwerpen zijn heel gevarieerd: van nieuwe manieren van schrijven tot nieuwe concepten van welzijn, experimentele vormen voor het onderzoeken van grote vragen op het gebied van klimaatverandering en onderwijsexperimenten.


ARIAS is een onderzoeksplatform van de Amsterdamse Hogeschool van de de Kunsten (AHK), de Gerrit Rietveld Academie, de Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Vrije Universiteit (VU). ARIAS bevordert kruisbestuiving, ontmoeting en samenwerking in artistiek onderzoek in onderzoek in de geesteswetenschappen, sociale wetenschappen en natuurwetenschappen.