25 april 2023

Nieuwe Faces of Science: Rukayyah Reichling, Patrick Tang & Manon de Visser

Hoe ziet je leven eruit als je wetenschapper wordt? Twaalf promovendi gaan in video’s en blogs verslag doen van hun dagelijks werk. Drie van deze Faces of Science stellen zich voor in onderstaande video's.

Rukayyah Reichling

Wat: Antropoloog, islamoloog, historica – iets daartussen!
Waar: Universiteit van Amsterdam
Studie: Bachelor: Taal- en Letterkunde (‘Université Libre de Bruxelles’) Eerste master: Sociale en Culturele Antropologie (‘KU Leuven’) Tweede master: Arabistiek (‘KU Leuven’)
Promotie gaat over: Hoe Nederlanders 100 jaar geleden nieuwe media gebruikten om de bedevaart vanuit Indonesië naar Mekka in beeld te brengen.

Patrick Tang

Wat: Hersentumoronderzoeker
Waar: Erasmus MC
Studie: Technical medicine – Joint degree: TU Delft, Erasmus MC en LUMC
Promotie gaat over: Bij bestraling van hersentumoren richten we straling met hoge energie op een specifiek gebied in het brein, om daar tumorcellen te doden en verdere tumorgroei te vertragen. Om het gebied te bepalen, maken we een bestralingsplan aan de hand van verschillende MRI-scans. Deze beelden stellen ons in staat om binnen het brein te kijken en zo te zien waar de tumor zich bevindt. Mijn onderzoek richt zich specifiek op de bestraling van een zeer agressieve en kwaadaardige hersentumor: het glioblastoom. Deze tumor is berucht om tumorinfiltratie, waarbij tumorcellen doorgroeien in omliggend hersenweefsel. Omdat tumorinfiltratie niet zichtbaar is op de standaard MRI-scans, nemen we meestal een veiligheidsmarge van 1.5 cm rond de zichtbare tumor bij het bestralen. Daardoor raken we vaak ook gezond hersenweefsel, wat weer vervelende bijwerkingen kan veroorzaken, zoals hoofdpijn, vermoeidheid, misselijkheid en verminderd denkvermogen. In mijn project onderzoek ik of we kunnen afstappen van die algemene 1.5 cm marge. Met hulp van kunstmatige intelligentie en nieuwe, geavanceerde MRI-technieken hopen we, nauwkeuriger te bepalen wat we moeten bestralen. Daarmee beschadig je minder gezond hersenweefsel en beperk je het risico op bijwerkingen van radiotherapie.

Manon de Visser

Wat: Biologe
Waar: Universiteit Leiden & Naturalis Biodiversity Center
Studie: Een Bachelor in de biologie gericht op de evolutie & het gedrag van dieren (Universiteit Utrecht) en een Master in de biologie met een focus op DNA van dieren, ecologie & natuurbehoud (Wageningen Universiteit)
Promotie gaat over: Het ontrafelen van een ‘evolutionair mysterie’ in het DNA van een bepaalde groep watersalamanders door het opsporen van gekke mutaties.

Over de Faces of Science

Facesofscience.nl geeft bezoekers aan de hand van blogs, filmpjes en artikelen een kijkje in het leven van een onderzoeker. Het doel is promovendi uit verschillende vakgebieden in de schijnwerpers te zetten en om aan jongeren die staan voor een studiekeuze te laten zien hoe het is om wetenschapper te zijn. Sinds 2013 hebben ruim 100 promovendi als Faces of Science geblogd over hun leven als wetenschapper.

Promovendi kunnen worden voorgedragen voor Faces of Science door NEMO Kennislink, leden van de KNAW en leden en alumni van De Jonge Akademie. Faces of Science is een project van de KNAW, De Jonge Akademie en NEMO Kennislink. Het project wordt gefinancierd door Stichting Lira.