1 februari 2023

Wieland Meyer nieuwe directeur Westerdijk Instituut

Schimmeldeskundige Wieland Meyer wordt de nieuwe directeur van het Westerdijk Instituut van de KNAW. De van origine uit Duitsland afkomstige Meyer is momenteel Dean aan de Curtin Medical School in Perth en hoogleraar aan diezelfde universiteit en aan de University of Sydney.

Wieland Meyer is een internationaal gezaghebbend wetenschapper met een lange staat van dienst. Hij heeft ruim 35 jaar onderzoekservaring en meer dan 20 jaar ervaring in het onderwijs. Met zijn onderzoek begeeft hij zich op het snijvlak van medische en omgevingsmycologie – de studie van schimmels. Hij bestudeert hoe schimmels mensen en dieren ziek kunnen maken op een moleculair niveau, maar doet tegelijkertijd onderzoek naar evolutie, genetische eigenschappen en epidemiologie van schimmels.

In zijn nieuwe functie wil Meyer de nationale en internationale reputatie van het Westerdijk Instituut als dé autoriteit op alle terreinen van de mycologie versterken. Zo wil hij het instituut profileren als wereldwijd centrum voor biologische hulpbronnen. Hij ziet een toonaangevende rol voor het Westerdijk Instituut bij het bepalen van referentiegenomen voor alle schimmelsoorten die momenteel zijn opgeslagen in de wereldvermaarde collectie van het instituut. Dit moet dan als basis dienen voor de studie naar het schimmelrijk, klinische diagnose, inzicht in pathogeniteit en antischimmelresistentie, het ontdekken van nieuwe producten en toepassingen in de industrie.

Ook wil hij het reeds ingezette vernieuwende werk op het gebied van ontwikkeling van databases en software voortzetten, om zo alle mogelijke wetenschappelijke data te bundelen en beschikbaar te maken voor een zo breed mogelijk publiek. Meyer wil daarnaast onder meer samenwerkingen op het gebied van outreach en onderwijs met universiteiten en musea aangaan.

Na zijn promotie aan de Humboldt Universität in Berlijn werkte Meyer als onderzoeker in onder meer de Verenigde Staten, Australië, Frankrijk en Brazilië, waar hij nog steeds gasthoogleraar is. Momenteel bekleedt hij diverse posities in Sydney, Perth en Westmead in Australië. Zijn onderzoeksgroep bestudeert onder andere gistsoorten die bij mensen en dieren infecties in de longen en hersenen kunnen veroorzaken: Cryptococcus gattii. Meyer werkt al samen met onderzoekers van het Westerdijk Instituut in projecten rondom DNA-barcoding, een techniek die op basis van korte stukjes DNA soorten identificeert. Daarvoor zette hij een internationale database op.

Meyer begint op 1 juli 2023 als directeur van het Westerdijk Instituut. Hij is benoemd voor een periode van vijf jaar en volgt Pedro Crous op, die het instituut leidde sinds 2002. Crous blijft als groepsleider verbonden aan het instituut.

Over het Westerdijk Instituut

Het Westerdijk Fungal Biodiversity Institute (een instituut van de KNAW) is gevestigd in Utrecht. Het beheert een wereldvermaarde collectie van levende schimmels, gisten en bacteriën en is een expertisecentrum voor mycologie, onderzoek naar schimmels en zwammen. Het instituut bestudeert de biodiversiteit in het hele spectrum van het schimmelrijk. Onderzoekers ontwikkelen en gebruiken daarbij een breed scala technieken om de biologie, ecologie en genetische informatie van schimmels in kaart te brengen. De unieke collectie van ruim 100.000 levende schimmelstammen plaatst het Westerdijk Instituut wereldwijd aan de top van mycologische onderzoeksinstituten. Het Westerdijk Instituut levert antwoorden op maatschappelijk relevante vragen op het gebied van gezondheid, landbouw en industrie.