Blijf op de hoogte van de activiteiten van de KNAW, de Akademie van Kunsten en De Jonge Akademie via onze nieuwsbrief. Meld u hier aan.
Blijf op de hoogte van de activiteiten van de KNAW, de Akademie van Kunsten en De Jonge Akademie via onze nieuwsbrief. Meld u hier aan.
Kun je goedkoop en veilig zelf een reactor voor kernfusies bouwen? Of een apparaat dat ons smaakgen kan analyseren? Zijn files te bestrijden met een wiskundig model? Ook dit jaar, voor de 15e editie, is de KNAW weer verrast door de hoge kwaliteit van de 287 inzendingen voor de KNAW Onderwijsprijs voor de beste profielwerkstukken van vwo-scholieren. Vanmiddag reikte de KNAW-president Marileen Dogterom de prijzen uit tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Trippenhuis.
Lees meerKan longkanker kunstmatig worden opgespoord? Hebben politieke partijen de kiezer wel in het oog tijdens het campagne voeren? Kun je een verhaal omwerken tot muziek? En zou de Frankensteinmug de oplossing kunnen zijn in de strijd tegen malaria? Zie hier een greep uit de twaalf winnaars, gekozen uit de 287 inzendingen die de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) ontving voor de jaarlijkse KNAW Onderwijsprijs.
Lees meerVan het liefdesleven van vlo-kreeftjes tot draagvlak voor menstruatiecups, van vliegtuigvleugels tot drijfmestvliegen. Ook in 2022 heeft de KNAW prachtige inzendingen ontvangen voor de KNAW Onderwijsprijs voor de beste profielwerkstukken van vwo-scholieren. Ze gaan over originele en vaak heel persoonlijke onderwerpen. Vanmiddag reikte de KNAW-president Marileen Dogterom de prijzen uit tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Trippenhuis. In elk van de vier profielen werden drie prijzen toegekend. De winnaars krijgen een bijdrage in de studiekosten voor hun eerste collegejaar.
Lees meerVan het liefdesleven van vlo-kreeftjes tot draagvlak voor menstruatiecups, van vliegtuigvleugels tot drijfmestvliegen. Ook in 2022 heeft de KNAW prachtige inzendingen ontvangen voor de KNAW Onderwijsprijs. Met deze jaarlijkse prijs wil de KNAW het wetenschappelijk denken in het voortgezet onderwijs stimuleren.
Lees meer